lördag 8 januari 2011

A walk in the park

På fredag kväll ställer jag väckarklockan på min mobiltelefon på kl 07.00. Lördag morgon kommer Aron och hämtar mig kl. 10.00 och ska ta mig till Anus hem för en heldag på stan. Innan dess ska jag hinna gå på gymmet och uppdatera bloggen, tänker jag.

Tio över sju vaknar jag och tittar på mitt armbandsur. Varför har klockan inte ringt? Jo, jag har ju av någon obegriplig anledning bestämt mig för att behålla svensk tid på mobilen, men det glömde jag bort när jag gick och lade mig kvällen innan. Jag korrigerar genast till lokal tid så misstaget inte upprepas, till exempel på hemresedagen, jag har ju ändå svensk tid på datorn.

Väl framme vid gymmet kommer jag på att jag glömt ta med min vattenflaska. De har en tank med dricksvatten i träningslokalen, men eftersom jag inte vet om det är säkert vågar jag inte dricka det. Enligt Daniel är det bara två sorters vatten man vågar dricka; det ena heter Aquafina och kommer från Pepsi company och det andra, som jag inte minns namnet på kommer från Coca Cola company. Det godkända vattnet har renats med 5-steps-state-of-the-art-process som innefattar bl.a UV-strålning, ozon, kol och sand. Detta vatten borstar jag också tänderna i. Att träna en timme i 28 graders värme utan vatten är förstås inte att tänka på så jag får helt enkelt vända om.



När jag är halvvägs tillbaks till huset upptäcker jag något märkligt. Genom ett järngaller ser jag en liten, lummig park och genom lövverket skymtar jag människor som liksom går på led i rask takt. Jag smyger mig fram, tittar närmare och förstår att jag hittat "The walking park" som Santosh talat om.



I parken tar man alltså sin morgonpromenad genom att avverka valfritt antal varv på en asfalterad gång som går runt den kvadratiska lilla parken. Det här måste jag prova!





Jag letar upp ingången som ligger runt hörnet, kollar in hur det verkar gå till och sätter igång. Det är mest män som går, men några sariklädda kvinnor promenererar också i sakta mak och pratar med varandra. Några är barfota, andra har sandaler och ytterligare några har joggingskor. Nästan ingen har träningskläder.



Här och var sitter människor på bänkar och pratar. Många mediterar också eller gör yoga- och stretchövningar i hörnen av parken, där det finns lite mer utrymme. Alla går åt samma håll och gula pilar målade på asfalten visar vägen. Det är riktigt avkopplande och meditativt att gå runt, runt. En halvtimma förflyter snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar