tisdag 4 januari 2011

Lunch everyone!



Det äts mycket god mat här, eller så dricks det te (chai) eller så äts det snacks eller sweets. Igår bjöd en av programmerarna på en speciell indisk efterrätt som såg ut som kulor av chokladglass, men som visade sig vara ett hölje som smakade kanel med ett innehåll likt mannagrynsgröt i en sorts kanelsås. Mycket gott, fast väldigt sött!





Alla äter lunch tillsammans när Santosh ropar "Lunch everyone!" De flesta har med sig matpaket, och de är små konstverk i sig. Ris- och grönsaksbalndning förpackade i små paket av färgglatt tidningspapper prydligt omknutna med snören. Alla äter förstås med händerna, även jag. Mycket bra ur disksynpunkt, speciellt som Vincent fortfarande är sjuk och det alltså inte finns någon som sköter köket.



Vinu visar också hur man dricker ur sin vattenflaska. Vi västerlänningar stoppar ju in halva flasköppningen i munnen och suger lite lätt medan vi dricker. I Indien lutar man huvudet bakåt och häller ner vattnet i munnen i en snygg stråle, samtidigt som man sväljer. Jag rekommenderar: Don't try that at home! Jag tränade faktiskt i badrummet i gårkväll, och så länge man har en spegel att titta i går det ganska bra, men när jag skulle demostrera vid lunchbordet fick jag en mindre kallsup.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar