lördag 8 januari 2011

Transportmedel

Aron är företagets heltidsanställda chaufför och rattar minibussen med säker hand. Idag, lördag morgon, kommer han och hämtar mig klockan nio i sällskap med Vincent. De ska transportera Anu och mig under dagen.



Aron är gift tvåbarnsfar, barnen är ca 2-4 år. Aron berättar att han tidigare var ambulansförare men att han slutade med det när han blev pappa, eftersom det är ett farligt yrke. Arbetet som företagschaufför är både säkrare och mindre stressigt. Tålamod, förmåga att läsa trafiken och snabb reaktionsförmåga är viktiga egenskaper i Chennaitrafiken. Det är vänstertrafik och det tutas hela tiden för att väcka uppmärksamhet och tala om att man kommer.



Aron kör mig till Anus hem som ligger på andra sidan staden. Plötsligt ser jag en skoter med två personer och en skrivbordsstol! Jag försöker ta en bild genom fönstret, men missar. Aron förstår situationen och lyckas köra i fatt och snirkla sig igenom trafken, utan att det verkar svårt, så att jag får ett pangläge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar