lördag 15 januari 2011

Avskedstal

På torsdagen, efter Shantis födelsedagsparty, är det dags för mig att säga farväl till mina Indiska vänner. Eftersom jag vet med mig att jag har lätt för att bli känslosam, har jag förberett ett litet tal. Det känns viktigt för mig att förmedla hur mycket den här resan och allas varma mottagande har betytt för mig.



Jag har också förberett tre presenter; tyg till en Salwar Kameez till Anu som jag hittade på min ensamma shoppingrunda dagen före, babygrejer til Santoshs kommande bebis och en svensk bok till Daniel, som jag redan läst men köpt ett nytt ex av på Arlanda innan jag for. Presenter är ju jättesvårt, speciellt till män, men det känns ändå som jag hittat något som är personligt.

Sam filmar talet, och mycket riktigt blir jag väldigt rörd, men lyckas ganska bra att läsa det jag skrivit:



My dear friends.In a few hours I will be on a plane heading for Sweden. I’ve had the most wonderful time here in Tamil Nadu with you!

It is very difficult for me to express how much these two weeks have meant to me. I didn’t really know what to expect, going on such a short notice to a really different culture, without knowing any one of you really well.

During these weeks I have experienced so much: intelligent and stimulating conversations, culture, food, daily life, facts about your country, overwhelming meetings at PUSH, and most of all so much warmth and joy! It was a long time ago that I laughed so much in two weeks!

I feel so inspired to work even harder to get a lot of new clients and new assignments so we can work together in the future! I am so looking forward to work with you all!

Of course some special thanks to:
Santosh for such a warm welcome and consideration about my stay here, for taking me to meet your family.

Anu, who has been my “Akka” (storasyster) and helped me with everything from shopping and Ayurvedic massage to taking me to the movies, to the temple and to meet your sons.

And of course: Daniel, who invited me to come here. Without you this trip hadn’t been real. Thank you so much for inspiring conversations in the evenings and a really true friendship. You are one of the most amazing persons I have ever met.

I will always remember all of you in my heart. Hope to see you soon and we’ll keep in touch on Facebook!



Jag har redan fått två presenter från Santoshs familj vid middagen dagen innan, men nu får jag också två presenter från kontoret, en till mig och en till Embla. Jag har också fått den vackra scarfen som jag har på bilderna av Vinu. Jag är inte riktigt van vid att man ska ge så mycket presenter, men det är förstås väldigt rart och jag blir mycket glad! Jag öppnar min present från vännerna på kontoret, och det är en förgylld påfågel med Swarovski-kristaller. Jag är egentligen inte någon stor anhängare av prydnadsföremål, men denna påfågel ska få sin hedersplats på min skänk och kommer att bli en av mina käraste ting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar