lördag 8 januari 2011

Besök hemma hos Anu

Aron släpper av mig vid Anus hem. Hon, hennes man och deras två söner bor i en liten trerummare två trappor upp i ett hyreshus. Huset ägs av en muslimsk familj och har både muslimska och kristna hyresgäster, kanske även hinduiska. Enligt Anu är det inga motsättningar mellan olika religioner i Chennai, alla lever sida vid sida och respekterar varandra.

Anus man har en liten resturang i närheten och arbetar väldigt mycket. Tidigare hade han ett annat företag som jag tror sålde cyklar, om jag uppfattade det rätt, men det gick i konkurs och Anus familj tvingades sälja sitt hus och sin ägodelar. Nu arbetar de hårt för att komma på fötter igen och snart tror de att de kan köpa ett hus igen.



Anu presenterar mig för sina söner som förstås är hemma från skolan eftersom det är lördag. Sönerna Sharun 15 år och Ashwath 12 år går på en bra privat skola där undervisningen sker helt på engelska. Många barn i Indien börjar lära sig engelska tidigt, redan på dagis. Anu är mycket stolt över sina fina pojkar, som båda tar skolan på stort allvar och pluggar flitigt.

På "gammaltantsvis" frågar jag Ashwath vad han tycker är roligast i skolan. Han svarar:
- Dans! Jag älskar att dansa hiphop!

Anu berättar att hennes familj är mycket musikalisk, att hennes mamma varit en professionell sångerska som rest över hela världen. Anu var själv en duktig sångerska som ung men hon slutade sjunga när hon gifte sig. Hennes man är också musikalisk och har sjungit i kyrkokören.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar