måndag 3 januari 2011

Måndag: En vanlig dag på kontoret

Vid niotiden hör jag att någon rör sig nere i kontorsdelen. Jag öppnar sovrumsdörren, kikar försiktigt ut genom en smal springa. Nedanför trappan ser jag en ung man som fixar och donar. Jag anar att detta är Vincent, "the office boy". Jag fortstätter min läsning av Indienspecielisten Empatums bok om Indien som jag fått låna av svärmor Monika.



Efter en stund hör jag fler röster och vågar mig ner för trappan. Jag blir presenterad för alla; Daniels vän och kontorschef Santosh, senior web programmer Vinu, content coordinator Anu och content developer Emi vilka jag delar arbetsbord med. Ytterligare två kvinnor och en man sitter vid bordet bredvid, och dem tänker jag lära känna lite närmare i morgon. Indien är ett hierarkiskt land, så åtminstone i officiella affärssammanhang är titlarna mycket viktiga.



Dagen startar med att Santosh ber en bön där han nog lyckas be om välsignelse för i stort sett allt man kan tänkas vilja och behöva. Jag känner mig mycket ärad av att han också nämner mig i bönen och att han ser fram emot att ha mig här. De flesta av de anställda är kristna, men Vinu och ytterligare en person är hinduer.



Jag pratar lite med Emi om religionsutövandet i Sverige och säger att de flesta svenskar inte utövar någon religion. "Märkligt", säger hon. "Först kommer europeerna hit och kristnar oss. Nu är det vi som får åka till Europa och kristna er!"



Inom någon timme är det lunch. Jag har bett om grönsaker, och blir serverad en blandning av sprödkokta färska morötter, blomkål och bönor som är fantastiskt goda. Det traditionella naanbrödet och en gul smakrik sås som heter dhal kompletterades med nudlar.

Det är en mycket uppsluppen stämning med mycket fniss och skratt under lunchen. Santosh berättar att det inte bara är för min och Daniels skull de talar engelska. Indien har många språk och dialekter, och åtminstone en av medarbetarna talar inte tamil, vilket är språket här i delstaten Tamil Nadu.Så det enda sättet att kommunicera blir då på engelska vilket så många som 80% behärskar mycket väl.



Framåt tretiden börjar mina ögonlock bli tunga och jag hänger med de indiska tjejerna Vinu, Emi och associate web developer Ramya från det andra arbetsbordet på promenad. Det är enhärlig röra av auto rickshaw (det hette inte alls tuk-tuk i Indien), mopeder, bilar cyklar och gående, färger, dofter och ljud. Vi tar en tur runt kvarteret som tar ca tjugo minuter och sedan fortsätter jag på egen hand.



Kontorshuset ligger i området Ashok Nagar som är ett "lugnt" villaområde, byggt på 60- och 70-talet. Mittemot bor det faktiskt en minister i det lokala delstatsparlamentet och på morgonen såg jag hans chaufför putsa på den vita skinande bilen som tog ministern till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar