fredag 7 januari 2011

Ordinary street life in Ashok Nagar



Ashok Nagar, stadsdelen där jag bor, är ett lugnt villaområde så trafiken är är ingenting mot inne i centrum. Men det räcker alldeles utmärkt för mig!



Den här morgonen hade jag tänkt mig att gå ensam till gymmet. Jag förstår att mina värdar är rädda om mig och gärna vill köra mig, men hur svårt kan det vara? Jag lyckades få tag på rätt adress via ett flygblad jag fick på gymmet, det är så nytt att det inte finns på Google, och får en vägbeskrivning som jag skriver ut på enkarta. Det kändes nära när vi åkte bil och skoter dit, och det verkar ännu närmre när man ser det på kartan.



Nu väntar ni er kanske att jag ska berätta att jag tog grundligt miste, att det var mycket svårare och mycket längre än vad jag trodde, men så är det inte. Det visade sig vara ÄNNU närmare, jättenära faktiskt!



På den lilla promenaden på tio minuter finns emellertid massor av se för en västerlänning. Bananpalmer som bildar en intressant portal, ett apotek med skyltarna "Hetero Pharmacy for families" (homosexuella göra sig inte besvär?) två dagis med roliga och intressanta skyltar, en liten karusell, gatuförsäljare, djur, människor, bilar, cyklar, bussar och skotrar.



Det är fortfarande tidigt på morgonen och överallt håller gatsopare på att göra fint framför husen. Det växer många träd i Ashok Nagar och löv och annat samlas fort under natten. När uppfarten är färdigsopad dekoreras den ofta med något mönster. Människorna som sopar gatan, både män och kvinnor, är oftast inte anställda i egentlig mening, men de tar hand om ett visst hus trottoar och uppfart och får pengar för det i någon sorts tyst överenskommelse som jag förstått det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar