lördag 1 januari 2011

Qatar Airways

Eftersom det är flera säkerhetskontroller och lång väg att knata till gaten där Qatar Airways avgår, hann jag precis inhandla ett bigpack Ahlgrens bilar och en stor påse Malaco Gott&Blandat som presenter samt en uppblåsbar kudde innan det var dags att bege sig till gaten.



Numer har man ju alltid möjlighet att checka in vid datorn hemma och välja sittplats i planet, vilket jag såklart hade gjort. Jag har en föreställning om att om man sitter långt bak i planet har man större chans att överleva vid en eventuell nödlandning; om planet bryts mitt itu lär det ju inte brytas strax före stjärtfenan. Dessutom börjar väl serveringen oftast framifrån respektive bakifrån, så då får man ju mat och dryck tidigt. Därför bokade jag fönsterplatsen näst längst bak, 44 A, vid båda flighterna från både Arlanda och Doha.



I skrivande stund känner jag mig fortfarande nöjd med det valet ur en trygghetsaspekt. Däremot visade det sig att serveringen utgår från mitten av planet, så på båda flighterna var den ena av de två rätter man kunde välja mellan slut. Nu fick jag fisk från Arlanda och kyckling från Doha, så det gick absolut ingen nöd på mig, men jag undrar förstås fortfarande hur lammet smakade!


Jag var helt inställd på att eftersom Qatar är ett muslimskt land skulle det inte serveras någon alkohol på planet. Men där bedrog jag mig, för det serverades både vin och drinkar för den som ville ha. Drinktilltugget såg ut som en minestronesoppa utan soppa, men smakade ganska OK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar