lördag 4 februari 2012

Vilodag

Söndag 22 januari

Söndagen ägnar jag åt att gå omkring lite i kvarteren runt hotellet. Jag vågar mig längre och längre bort och börjar hitta ganska bra. Lunch intas på en av de lokala restaurangerna och jag passar också på att köpa lite babygrejer. Inte bara till Ramya på Indien-kontoret, som fick tvillingar för ett halvår sedan utan även till lillknoddarna Berger och Wrangebo-Mjönäs som ploppade ut strax innan jul. Jag hittar en liten affär fullproppad med allt du kan önska dig för de små och gör mina inköp.

Jag känner att det skulle vara trvligt att sätta sig i hotellbaren och ta en öl, samtidigt som jag sitter och skriver. Jag har noterat att det finns en skylt på hotellets fasad där det står "Champs bar" illustrerat med ett cocktailglas samt en pil upp för en trappa som går på utsidan av hotellbyggnaden. Jag drar slutsatsen att detta är hotellbaren och ger mig uppför trappan med utsirad ledstång. Utanför ingången står tre yngre herrar och röker. Jag öppnar dörren till baren och kliver in. Det är ganska mörk. Genast tystnar det gemytliga barsorlet, och ett femtiotal par ögonvitor vänds mot mig. Inom några sekunder har mina ögon vant sig vid mörkret, och jag ser genast det lokalen bara innehåller män. En kypare närmar sig mig genast och jag frågar "Is it OK for me to be here?" Han svarar "No madam, only gentlemen, no ladies!"

De rökande herrarna verkar mycket roade när jag kommer ut igen, och som så många gånger i Indien ber de att jag ska ta ett foto av dem, vilket jag förstås gör.

När jag nästa dag frågar Anu berättar hon att i Indien går inte kvinnor på barer, man anses inte vara en respektabel kvinna då. Det finns visserligen hotell för västerlänningar där det är OK, men mitt hotell var inte ett sådant. Så jag väljer helt enkelt ett glas fisljummen juice nå hotellrummet,där jag ägnar resten av kvällen och en bit in på natten åt att göra klart bildspelet jag ska visa för reseagenten dagen därpå samt lägger ett par timmar på en ny affärsplan…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar