torsdag 19 januari 2012

Ett kärt återseende

Så var jag då framme i Chennai igen. När jag steg ut från flygplatsen tog värmen, dofterna och ljuden emot mig som en välkomnande famn. Min fina vän Anu hade beställt taxi åt mig. Chauffören skulle stå med en skylt med mitt namn på utanför flygplatsen. Men ingen chaufför fanns på plats! Klockan var ca 24.00 svensk tid, jag hade varit på resande fot i över tolv timmar och längtade efter att få sova, så jag blev lite orolig att han skulle ha missat eller fastnat i Chennai-trafiken. Jag gick fram och tillbaka tre gånger längs raden av taxichaufförer innan jag beslöt mig för att ringa Anu, som jag visste låg och sov. Och precis när jag avslutat samtalet såg jag hur en ny person med taxiskylt banade sig fram genom människomassan: Nu hade han kommit!

Eftersom Daniels företag, som sakta men säkert övergår till att heta Solid Partner, vuxit under året finns det inte längre plats att bo på kontoret. ”Mitt” sovrum är uthyrt till en grafisk designer. Så Anu har bokat hotellrum åt mig på Gokulam Park Hotel, alldeles i närheten av kontoret och Ashok Pillar, ett monument över kungen som gett stadsdelen sitt namn Ashok Nagar. 04.50 lokal tid har jag inrättat mig på rummet. Det är ett mindre hotell med restaurang och rummet är rent och fräscht med allt man behöver. Santosh, platschefen på Solid Partner och Daniels nära vän, kommer och hämtar mig vid lunchtid. Det var ett mycket kärt återseende, även om det inte var så längesedan vi sågs. Santosh var i Uppsala i augusti och då sågs vi flera gånger. Jag fick bl.a möjlighet att guida honom i Vasaborgen.

Vi stannar till för att köpa lunch på en snabbmatsrestaurang. Dofterna från det indiska köket går inte att beskriva, men de är mycket kryddiga och angenäma. Som de flesta restauranger här är också denna helt vegetarisk och Santosh beställer en tallrik med sydindiska röror och godsaker.

Jag känner mig full av förväntan när vi kommer till kontoret. Jag vet att mina kvinnliga vänner Anu och Vinu är där samt de unga männen Ravi, Sam och Sylvester som jag träffade förra året. Till min förvåning sitter också Ramya vid ett av skrivborden. Ramya fick tvillingar för fem månader sedan, så jag hade trott att hon skulle vara mammaledig, men hon har kommit tillbaks lite tidigare. I Indien är man föräldraledig i cirka sex månader.

I det kontor där man tidigare varit ca åtta personer är man nu många fler, jag hann inte riktigt räkna. De stora skrivborden är borttagna och har ersatts av pulpeter där nätt och jämt datorn får plats. Eftersom det papperslösa kontoret är verklighet här, verkar det fungera alldeles utmärkt. Jag har förstås tagit med mig lite godsaker och presenter som brukligt är, bland annat choklad från Annelie K, (förstås!) men de 1½ kg köttbullar från Mamma Scan samt 0,5 kg hemlagade från Mamma Mia som jag lovat Santosh ligger tyvärr kvar hemma i min frys!

Som om jag aldrig varit härifrån sätter jag mig direkt och jobbar. Bland annat håller jag på och slipar på Solid Partners kommunikationsplattform! Jag ser fram emot att bli mycket inspirerad under veckan!

Vi planerar också vad jag ska göra här: I morgon börjar jag dagen med att gå till ”mitt” gym, som ligger mellan hotellet och kontoret. Another day at the office på fredagen. På kvällen har Chamber of Commerce Chennai lämpligt nog ett AW-möte, liknande det jag var på förra året. Jag har stämt träff med Mikael Gislén på Gislén Software som jag träffade då.

På lördagen ska jag besöka ett ställe strax utanför Chennai som är som ett indiskt ”Skansen”. Jag har fått tips av vännen Anita på olika saker man kan besöka och detta verkade vara närmast. Anita har själv rest på Indien under 20 år och har massor av erfarenhet. Söndagen tänker jag ägna åt promenader i de angränsande kvarteren. På måndag har jag bokat ett möte med en indisk resebyråagent och efter det ska vi till PUSH-barnhemmet. Tisdag och onsdag blir antagligen jobb på kontoret, jag har bl.a lovat bistå Solid Partner med råd och synpunkter för att eventuellt vidareutveckla verksamheten.

Nu är klockan lite över ett på natten lokal tid. Jag har sovit några timmar tidigare på kvällen, och nu är det dags att släcka för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar