torsdag 26 januari 2012

Fredag; Gym och Handelskammaren i Chennai

Fredag morgon skulle jag ta mig själv från hotellet till kontoret. Det kanske inte låter så märkvärdigt, men Chennai består av ett virrvarr gator, många utan namn, som ser ganska lika ut på många sätt. Vis av detta hade jag dagen innan skrivit ut en karta på kontorets skrivare.

Jag tänkte också besöka ”mitt” gym som jag gick till förra året, Pink Gym. Enligt kartan låg det på vägen. Det var roligt att komma tillbaks, och tjejen i kassan kände faktiskt igen mig! Dessutom kom hon ihåg att jag gillat gymmet på Facebook! När jag var på Pink Gym i januari förra året var det helt nyöppnat och fräscht. Det var fortfarande fräscht, men den tryckta plastfilm som satt för fönstren med stora färgglada bilder i de rosa logofärgerna och med tränande kvinnor var i stort sett helt solblekta, endast en svag svärta fnns kvar. Det ger en aning om hur starkt solen skiner på sommaren. Vi är ungefär på samma breddgrad som Sudan och Thailland, så vi är nära ekvatorn.

Jag har försökt få internetuppkoppling på hotellet, men har inte lyckats. Alltså får jag passa på när jag är på kontoret om jag ska använda mig av Internet. Jag har nämligen en idé om att undersöka hur pass intresserade indier är av att resa som turister till Sverige. Som många säkert förstått har jag blivit mer och mer intresserad av besöksnäringen. Det började med Vasaborgen och alla frågor som turister från både Uppsala, övriga Sverige och resten av världen ställde. Det fortsatte med medlemskapet i Turismakademin, den Nationella Strategin 2020 och regeringens uttalade satsning på besöksnäringen som en av Sveriges nya basnäringar. Och genom förtroendet från Företagarna Uppsala att få vara deras representant i Destination Uppsalas styrelse har intresset bara fördjupats.

Därför frågade jag redan innan jag reste hit om Santosh kunde ordna ett möte med sin reseagent. Jag hade också varit på Turistbyrån och försökt hitta information och presenter som jag kunde ha med mig. Jag ville också kunna visa honom ett bildspel på Sverigebilder att prata ikring. Så hela fredagen gick åt till att göra det. Fredag kväll åker jag till Swedish Chamber of Commerce after work på samma ställe som Anu och jag var på förra året. Jag tar en taxi från hotellet. Det tar lite tid att hitta dit, även taxichaufförerna har svårt att hitta, men efter att ha stannat och frågat flera gånger kommer vi fram.

Precis som förra året träffar jag Mikael Gislén, ägare av ett svenskt it-företag här i Chennai och samarbetspartner med Daniels och Santoshs företag Solid Partner. Här finns även den Ericson-anställde mannen med fru som jag träffade senast, en kvinna från Skåne som just tillfrisknat från dysenteri, en man från Norge, en man född i Indien men indienchef för ett norskt företag, och några till. Jag pratar en del med mannen som är född i Indien och som heter Gur, och berättade om mina funderingar på reseverksamhet för indier. Han har själv bott i bl.a Norge, Bankok och Hong Kong och jag fick många bra tips på vad som är viktigt att tänka på för indier som åker utomlands.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar